بــدن و فکر مثل یک واحد
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

بــدن و فکر مثل یک واحد

 

بــدن و فکر مثل یک واحد

بــدن و فکر مثل یک واحد

کن‌شین ایچی‌نیو – Ken Shin Ichi NyoKen Shin Ichi Nyo

ترجمه لغوی این اندرز ژاپنی بدین صورت می‌باشد؛ مشت و قلب، یک واحد هستند. از آنجائیکه ضربه مشت رایج‌ترین و اساسی‌ترین تکنیک در کاراته‌دو است اساتید ژاپنی همواره از مشت بعنوان استعاره‌ای برای بدن استفاده کرده‌اند که بیانگر دلاوری و قدرت فیزیکی است. به جای قلب که رایج‌ترین ترجمه برای شین است کلمه فکر را انتخاب کرده‌ایم که نماینگر مفهوم کلی باشد که در این کتاب مدنظر بوده است. کلمه قلب در فارسی نیز صرفاً در رابطه با یک ارگان داخلی که خون را به تمام اعضای بدن پمپ می‌کند استفاده نمی‌شود بلکه بر بسیاری مفاهیم دیگر نیز دلالت ضمنی دارد. این کلمه می‌تواند به احساسات، شخصیت، روحیه (روح) و خرد که جوهره هر انسانی است دلالت کند که آن همان معنایی است که در کن‌شین ایچی نیو نهفته است.

مفهوم کار کردن فکر و بدن با یکدیگر در اواخر این قرن بطور بسیار وسیعی در کشورهای غربی رواج یافته است. در اکثر تبلیغات مدارس هنرهای رزمی بعنوان روشی برای مثبت فکرکردن، در مقالاتی که در مجلات مختلف به چاپ رسیدند و حتی در تبلیغات برای پوشاک ورزشی نیز دیده شده است. با وجود این بندرت دیده شده که به آن به عنوان چیزی بیش از فقط تمرکز کردن فکر و بدن به یک هدف واحد و همزمان با یکدیگر، نگاه شود. ولی مفهوم کن‌شین‌ایچی‌نیو پیچیده‌تر است.

کن شین‌ایچی‌نیو در واقع یک حرکت است. حرکتی از داخل به سمت خارج، درست مانند امواج متحدالمرکز در یک گودال آب. این حرکت از اساسی‌ترین پایه‌های ساختاری شخصیت ما آغاز می‌شود که قالبی است برای بزرگترین آرزوها و بلندپروازی‌ها و اشتیاقات ما که به رفتارها و قوه ادراک ما جهت می‌دهد، به احساسات و عکس‌العمل‌های ما شکل می‌دهد، افکار و آرمانهای ما را تولید می‌کند تا بتوانیم در مورد گفتار و رفتارهایمان تصمیم بگیریم. با وجود این به طرق بی‌شماری کن‌شین ایچی‌نیو مداوماً بوسیله محرکهایی از خارج به داخل که کاملاً متضاد مفهوم آن است مورد تعارض و حمله قرار می‌گیرد.

روش حرکت یا پیشروی کن‌شین‌ایچی نیو چنانکه بتواند از خارج به داخل انجام شود به این صورت خواهد بود؛ این پروسه با یک تصمیم آگاهانه و برای تحمل یک انضباط شدید جهت تعلیم فکر و بدن آغاز می‌شود. متعاقب آن شما خود را در یک محیط مناسب همانند یک دوجو قرار می‌دهید که در آن محرکهایی که در زندگی و رفتارهای شما تأثیر گذارند با هدفهایی که در جهت ساختن آرزوها و شخصیت خویش تعیین کرده‌اید سازگاری پیدا کنند. سپس، تمرینات سخت فیزیکی با تطبیق اعمال با اهداف و پیشرفت شخصی‌تان آغاز می‌شود. همچنانکه انضباط شدید دوجو در زندگی‌تان ریشه می‌گیرد منطبق شدن گفتارتان با کردارتان آغاز می‌‌شود و در نهایت پروسه‌های فکری‌تان دگرگون می‌شوند تا زمانی فرا رسد که کُل فکر و جسم‌تان در هماهنگی لازمه قرار گیرند.

کن‌شین، علاوه بر فکر و بدن تعدادی مفاهیم هم ردیف را هم مطرح می‌سازد. بعنوان مثال؛ کن علاوه بر بدن بیانگر قدرت نیز می‌باشد و شین شفقت را هم به تصویر درمی‌آورد. بنابراین، کن شین ایچی نیو باید به عنوان چیکارا تو جی‌هی‌ ایچی نیو که به مفهوم قدرت و شفقت یکی است، نیز مورد توجه قرار گیرد. فهرست زیر برخی دیگر از قیاسها را نشان می‌دهد:

کن (بدن)
شین (فکر)
یو (مهاجم)
این، (مدافع)
سِی‌تو (هنرجو)
سِن‌سِـی (استاد)
بو (هنرهای رزمی)
بون (هنرهای فرهنگی)
کومیته (مبارزه)
کاتا (فرم، قالب)
اوکه وازا (تکنیک‌های دفاعی)
تِن‌شین (کنار کشیدن)
گوهو (تکنیک‌های سخت)
جوهو (تکنیک‌های نرم)
به خودت آموزش بده
به دیگران کمک کن

از تمرینات خوب و مؤثر این است که یکی از این مفاهیم کن‌شین را جایگزین کرده و بر روی انشعابات آن کار کنید. مثلاً می‌توان درباره کومیته تو کاتا ایچی نیو که به معنای مبارزه و کاتا یک واحد هستند، تفکر کرد. یکی از چندین نتیجه‌گیری‌ها ممکنه می‌تواند این باشد که اجرای کاتا باید از حرکات ناگهانی و پرقدرتی در مبارزه دیده می‌شود برخوردار باشد و کومیته نیز باید منعکس‌کننده حرکات اصولی صحیح موجود در کاتا باشد بطوریکه در نهایت، هر دوی آنها به دوگونه متفاوت که هر دو نمایانگر تکنیکها و اصول پایه‌ای یکسان می‌باشند و با یکدیگر نیز تعادل دارند تبدیل شوند.

شما را به ادامه فهرستی که ما آن را آغاز کردیم تشویق می‌کنیم. بدون شک به ترکیباتی دست خواهید یافت که پس از تعمق بیشتر معقول به نظر نمی‌رسند ولی مطمئناً ترکیبات دیگری را پیدا خواهید کرد که دیدگاه فوق‌العاده‌ای را در رابطه با جوانب مختلف زندگی که به نظر جدا از یکدیگر می‌آیند ولی نباید با آنها جداگانه برخورد شود برایتان فراهم خواهد ساخت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 26
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 1979
بازدید کل : 642342
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل